Rammer du noget, målgruppen kan genkende sig selv i, kan du få deres opmærksomhed i mere end otte sekunder

 
robin-worrall-749755-unsplash.jpg
 
 

I en digital verden, hvor folks attention span er faldet til otte sekunder, er vejen til opmærksomhed og involvering, at man kan genkende sig selv i kommunikationen. Men det er lettere sagt end gjort.

Af Tobias Høgsberg, managing director og partner i kommunikations­bureauet Eiffel CPH (Udgivet i Berlinske Business)

 
 
 
Hvad tænker de? Hvad er deres opfattelse af verden? Hvad driver dem? Hvad er deres motiver, holdninger og adfærd? Indsigt i forbrugeren har altid været nøglen til at skabe kreativ og effektiv reklame. I en verden, hvor den digitale forbrugers attention span (mængden af koncentreret tid en person kan bruge på noget uden at blive distraheret, red.) efter sigende er faldet til otte sekunder, er evnen til netop at omsætte forbrugerindsigt til knivskarpt og engagerende indhold fuldstændigt essentiel.

Her kan markedsførere med fordel lære af journalisternes fokus på begrebet identifikation, der optræder som en af de fem nyhedskriterier – de journalistiske grundprincipper. Helt basalt handler identifikation om den kommunikative kontakt mellem modtageren og det viste indhold. Modtageren skal kunne genkende sig selv i indholdet. En historie, der får læseren til at tænke »det kunne være mig«, »bare det var mig« eller »godt, det ikke er mig«. Det kunne være en artikel med overskriften »Otte ud af ti danskere tjekker deres telefon 150 gange om dagen«, et emne folk med et overdrevet smartphoneforbrug, nok ville finde interessant.

Hvor det i journalisternes verden handler meget om identifikation gennem over­skrifter, der fænger, handler det i markedsføringens verden om at kunne skabe identifikation gennem engagerende digitalt indhold, der kan tiltrække målgruppens interesse og samtidig skabe et konkret og relevant link til det produkt eller den service, der skal markedsføres.

Når du arbejder med markedsføring af produkter og services, der som udgangspunkt er lavinteresse for forbrugeren (eksempelvis pension og forsikring), er evnen til at skabe identifikation hos målgruppen endnu mere relevant.

For forsikringsselskabet Alka skabte vi i 2017 en kampagne, hvor identifikation hos målgruppen var den altafgørende faktor for kampagnens succes.

Udgangspunktet var en undersøgelse fra Forsikring & Pension, der viste, at 19 procent af unge mellem 21-24 år ikke havde en indbo- & ansvarsforsikring, selv om de var flyttet hjemmefra. Netop den problemstilling ønskede forsikringsselskabet at sætte fokus på med en kampagne rettet både mod de voksne børn og deres forældre.

Vi tog udgangspunkt i et aktuelt samfundsemne om curling-forældre. Gennem en undersøgelse kortlagde vi, hvor langt danske forældre var villige til at gå for deres børn – selv efter de er flyttet hjemmefra. Krydret med sjove og halvskøre bekendelser fra forældre, der var gået meget langt for at hjælpe deres voksne børn.

Følelsen af at kunne genkende sig selv i indholdet fik danskerne til tasterne og resulterede i, at kampagnens 4 curling-film både vandt YouTubes Ad Leaderboard pris og endte på en flot 2. plads over de mest sete reklamefilm på YouTube i 2017.
 
 

LÆS OGSÅ